Popular Posts

kisah-kisah kue

nyanyian tidor..krohh..krohh..

20 May 2011 ·

krohhh...krohhh...krohhh...


Bapak giler xleyh nak tido kalo dengar ada yang berdengkur...sabor jela..nanti pagi nak bangun awal p konvo tapi dalam waktu sekarang nie belom dapat nak lelapkan mata lagi...aduhaiii..dengan muka macam lembu kena maki, dengan selamber nyer bangun bukak laptop dan menghupdate blog...haha..aku tatawla apa nak jadi kat aku dalam dewan masa konvo esok..jangan pi terlelap sudah..


tentang berdengkur nie..aku xpahamla sebab apa sesetengah orang suka sangat berdengkur..saja2 buat ka dah memang tabiat semulajadi..ke keturunan..??sapa yang tahu..cerciter cikit kat kome..dalam tengah godek2 kat google, aku terjumpa mengenai punca berdengkur nie..cerbace kat bawah nie yerr..info cikit..


Apa tue berdengkur : 


Berdengkur adalah bunyi bising semasa bernafas, apabila sebahagian daripada saluran pernafasan atas seseorang tersumbat. Ia berlaku apabila terdapat sekatan pada aliran udara di dalam saluran pernafasan di bahagian belakang mulut dan hidung seseorang. Bunyi itu dikeluarkan apabila tisu di bahagian atas saluran pernafasan bergesel dan bergetar di antara satu sama lain. Berdengkur bertambah kerap mengikut umur dan biasanya tidak membahayakan.


Petua untuk mengurangkan dengkuran :
  • Kurangkan berat badan jika anda mengalami masalah berat badan berlebihan 
  • Kurangkan pengambilan arak atau ubatan  yang mempunyai kesan mengantuk pada waktu tidur 
  • Cegah pengambilan tranquilizer, pil tidur dan antihistamina sebelum tidur 
  • Elak pengambilan arak sekurang-kurangnya 4 jam dan mengambil makanan berat atau ringan dalam tempoh 3 jam, sebelum berehat 
  • Amalkan tidur pada waktu yang tetap setiap hari  
  • Utamakan posisi tidur mengiring daripada posisi terlentang 
  • Tinggikan kepala katil anda lebih kurang 4 inci ke atas supaya posisi kepala lebih tinggi dan lidah tidak tertolak ke belakang   
bagi yang ada masalah berdengkur nie..be4 tido, kalo ada member2 kat sebelah, make sure korang sediakan kapas ataupun earphones untuk member2 korang k...xpown pasanglah lagu kuat2 untuk cover bunyi dengkuran korang tue nanti..haha..k roger n out..=)


0 tengah goreng:

lalalala

Post a Comment

t!nggalkan j3jak s3kal! yeRr

Ampersands & angle brackets need to be encoded.
Related Posts with Thumbnails

Corat-Coret

^~^~^~^~^~^~^~^~^~^~^~^~^~^~^~^~^~^~^
Tahun Baru 2020
nak meluaskan bidang kerjaya dan menstabilkan ekonomi family dan diri sendiri..bebas dari hutang yang membebankan..insyaAllah..amin.

^~^~^~^~^~^~^~^~^~^~^~^~^~^~^~^~^~^~^


Geng2 sEt!a

p3ngunjUng k3hOrmat