Popular Posts

kisah-kisah kue

h@rus d!r@ncanG...

14 August 2010 ·

aku pown xtwu apa yang nak dituliskan kat cnie...
juz yang aku nak kongsikan sama2 ngan korang sumer lah...
hari tue aku ad terbaca sebuah article yang
buatkan aku berfikir...
 

xtwula dari mana,maybe dari blog gak kot...aku pown kurang pasti...
tapi dari apa yang aku baca memang ada bagusnya jugak....
tentang perancangan awal penyimpanan wang dengan cara yang betul...
bagi yang da bekerja,nak kumpul wang untuk kawen,
beli keperluan dan sebagainya...
tapi kurang tahu cara nak menyimpan dengan betol...
urmmm...
aku pown 2x5 la gak...hehehe...
tetapi bila baca article tue,aku dah sedar ada logiknya gak kalo guna kaedah tue....

pertama

bagi yang nak simpan duit untuk perkahwinan....
tiap2 bulan dapat gaji, cuba simpan rm200..xkan rm200 pown xdapat nak simpan kot...
mesti cukup bagi yang bujang nie....
simpan dalam tempoh 4,5 tahun..
calon lelaki dan juga perempuan kalo disimpan macam nie....
cube kira bape dapat kumpul...

sebulan = rm200
setahun = rm200 x 12 = rm2,400
4 tahun = rm2,400 x 4 = rm9,600
5 tahun = rm2,400 x 5 = rm12,000

kalo dicampur kedua2nyer sekali berapa yang dah tersimpan untuk satu pasangan....

4 tahun = rm9,600 x 2(lelaki + perempuan) = rm19,200
5 tahun = rm12,000 x 2(lelaki + perempuan) = rm24,000

xkan xcukup kot untuk majlis perkahwinan rm20,000...
huhuhu...selain dari untuk perkahwinan, 
kaedah nie jugak boleyh digunakan untuk perkara2 yang lain 
seperti simpanan masa depan, untuk anak2 
mahupun untuk beli aset2...
logik kan2??....

kedua

ada diantara kita nanti akan mewarisi harta pusaka dari keluarga, 
wasiat2 yang ditinggalkan oleh kedua orang tua sendiri....
tanah pusaka lah,tanah puaka lah...hehehe...
pelbagainyer...
bila dijual boleh dapat berpuluh2 ribu...
banyak tue...tapi....
kebanyakkan nyer xtahu macam mana nak 
mengawal penggunaan wang tue...

selalu yang dilakukan

  • tukar kereta baru, moto baru, kapal terbang baru...hahaha
  • habis semua perabut yang ada dalam umah nak beli baru (nie untuk kaum wanita)...
  • shopping n borong habis barang2
  • bercuti @ dalam istilah lain pergi melancong...g laut china selatan,zimbakwe,south africa  la....huhu

kurang dan ad yang xpernah dilakukan

  • 1/5 @ 1/4 daripada wang didermakan pada org2 yang memerlukan seperti rumah2 kebajikan,anak2 yatim dan sebagainya...pahala dapat dan mudah2han dilimpahkan lagi rezeki nanti...insyaAllah..
  • buat modal untuk menceburi bidang2 perniagaan...
  • beli aset yang boleyh mendatangkan pulangan seperti rumah (boleh dijadikan rumah sewa)...tipa2 bulan masyuk la jugak...kan2??...
  • melabur cikit duit tue....kot2 dapat berkembang...tapi dengan cara yang betol n halal lah...ad jek kalo pandai carik....

 cuba pikir2kan balik betol x yang sekarang nie banyak perkara lagi yang kita perlu belajar,bukan sahaja belajar dalam pendidikan tapi perancangan hidup dan masa depan...bukan ape,jangan nanti bangsa2 lain dah sampai ke puncak menara,tetapi kita baru nak melangkah anak tangga yang pertama....menyesal kalo dah jadi macam tue....
p/s : apa yang baik kita jadikan tauladan dan apa yang buruk kita jadikan pengajaran....renung2kan dan selamat beramal...=)

0 tengah goreng:

lalalala

Post a Comment

t!nggalkan j3jak s3kal! yeRr

Ampersands & angle brackets need to be encoded.
Related Posts with Thumbnails

Corat-Coret

^~^~^~^~^~^~^~^~^~^~^~^~^~^~^~^~^~^~^~^~^
Tahun Baru 2013..Azam Pun Baru..=)

Banyak misi yang perlu dilaksanakan bagi

tahun 2013. Semoga diberi kekuatan untuk

aku menghadapinya..=)

Gomo Kelate Gomo

^~^~^~^~^~^~^~^~^~^~^~^~^~^~^~^~^~^~^~^~^


Geng2 sEt!a

p3ngunjUng k3hOrmat