Popular Posts

kisah-kisah kue

aDat k3benaRan / k3betUlan

11 November 2010 ·

Kehidupan dulu-dulu bersendi adat, adat bersendi agama. Kalau sekarang ni, budak-budak buat tak endah soal adat, adab dan pantang larang. Berikut adalah pantang larang orang tua kita dulu yang sekarang ni kita pun tak berapa nak ikut / tak berapa nak ingat dan xbape nak paham / lain yang difahamkan :

jangan tunjuk pelangi dengan jari nanti jari kudung

pelangi akan muncul pada waktu hujan panas renyai2..hujan panas kan xelok untuk kesihatan,bleyh demam..kalau dah tunjuk pelangi mesti kena keluar rumah, nt kan dah terkena hujan..


jangan makan tonggeng ayam nanti mulut xreti diam


tonggeng ayam ada satu bahagian ja pada sekor ayam...itu yang paling sedap, kalau anak2 dah makan kempunan la si mak ayah nak merasa...kan2..



xbaik menyapu pada waktu malam nanti xmasuk rezeki

orang sapu n mengemas rumah nie masa waktu siang2 mana ada malam..xker pelik kalau orang tengok..lagipun dah waktu nak masuk tido..xkan nak mengotorkan diri kot..



jangan duduk atas bantal nanti tumbuh bisul

sedia maklum bantal dibuat alas kepala ketika tidur,kan xelok kalau diletakkan dibawah punggung..kalo bantal yang dibuat kepit dicelah paha tue apa kes pulak yer...pikirla sendiri...haha



tidur selepas makan nanti perut buncit

sebonarnye jangan tidur pas makan nak bagi makanan hadam dulu..
n barulah orang xleyh nak kata "makan tido jek rejanyer"..huhu



dilarang makan berubah tempat nanti berkahwin ramai
 
yang nie si ibu sering menegur anak2 diorang...ape maksud sebenarnyer yer,ataupun yang sebenarnyerxnak makanan yang dimakan tumpah kat merata tempat..kalo tumpah kat satu tempat jek kan senang nantisi ibu yang sapu...tepat sekali +10 markah..hehe



anak dara xbaik menyanyi semasa memasak nanti dapat suami tua

wanita yang mendengar semestinya berasa seram, geli geleman dan sebagainyer kan..hehe.yang nie aku pownxdapat nak tangkap ape maksud yang tersirat ataupun "menyanyi semasa memasak, mesti ada tempias2 hujanyang bakal menjadi perisa tambahan dalam masakan kot...itu yang sebabnyer dilarang menyanyi bagi anak dara"...
ngee~..

0 tengah goreng:

lalalala

Post a Comment

t!nggalkan j3jak s3kal! yeRr

Ampersands & angle brackets need to be encoded.
Related Posts with Thumbnails

Corat-Coret

^~^~^~^~^~^~^~^~^~^~^~^~^~^~^~^~^~^~^~^~^
Tahun Baru 2013..Azam Pun Baru..=)

Banyak misi yang perlu dilaksanakan bagi

tahun 2013. Semoga diberi kekuatan untuk

aku menghadapinya..=)

Gomo Kelate Gomo

^~^~^~^~^~^~^~^~^~^~^~^~^~^~^~^~^~^~^~^~^


Geng2 sEt!a

p3ngunjUng k3hOrmat