Popular Posts

kisah-kisah kue

betOl kan??

21 October 2010 ·

Dipetik dari majalah APO? edisi 268, aku tertarik dengan ruangan nie 
"Peribahasa Dulu & Peribahasa Sekarang" 
yang ditulis oleh "Cerpelai"..
salah satu daripada warisan nenek moyang kita ialah peribahasa. 
Dengan menggunakan
beberapa baris ayat, sesuatu keadaan itu boleh diterjemahkan secara tidak langsung
ataupun secara langsung. 
Cuma zaman sekarang ni peribahasa dah banyak yang
ditukar supaya sesuai mengikut peredaran zaman. 
Bak kata Sathiya "sudah tukar ka?"..
Tukar jadi apa..?? Bak kata nabil "Lu Pikirla Sendiri.."...hehe


peribahasa dulu
terbakar kampung nampak asap, terbakar hati siapa yang tahu

peribahasa sekarang
terbakar kampung nampak asap, terbakar hati kepala boleh berasap

peribahasa dulu
rambut sama hitam, hati lain-lain

peribahasa sekarang
hati sama hitam, kubur lain-lain brader

peribahasa dulu
biar putih tulang, jangan putih mata

peribahasa sekarang
biar lain bangsa, jangan lain parti

peribahasa dulu
sayangkan anak ditangan-tangankan, sayangkan isteri ditinggal-tinggalkan

peribahasa sekarang
sayangkan duit anak dijual-jualkan, sayangkan harta bini dilacur-lacurkan



Nie pulak dipetik dari majalah APO? edisi 269 yang ditulis oleh "Cerpelai"..Apabila
direnung-renungkan kembali ada kebenarannyer jugak apa yang disampaikan. So,
sama-samalah kita mencarinya yer...hehe

"APA YANG KORANG CARIK DALAM DUNIA NI? SEMUA ORANG HIDUPNYA AKAN TERUS MENCARI. TAK KIRALAH CARI APA SEKALIPUN. CUMA YANG SEDIH, SELALUNYA ORANG MENCARI SESUATU YANG TIDAK SEPATUTNYA DICARI DAN MENGELAK DARI MENCARI APA YANG SEPATUTNYA DICARI."

  1. Sibuk mencari lirik lagu terkini di pasaran sedangkan makna ayat-ayat kitab langsung tak dicari buat pegangan
  2. Sanggup cari guru untuk belajar tari-menari sebab terpengaruh rancangan tv dari cari guru mengajar berzanji dan memuji-muji
  3. Pandai cari jalan keluar dari masalah dunia sedangkan langsung tak tahu cari jalan untuk ke syurga
  4. Rajin cari duit untuk menyara hidup dan menambah baik hidup tapi cukup malas cari masa berharga bertemu Yang Berkuasa di atas sekalian hidup
  5. Handal cari perempuan/lelaki untuk memuaskan diri walhal tak cerdik langsung cari perempuan/lelaki yang terbaik untuk dunia dan juga akhirat nanti

2 tengah goreng:

muhamad zairi bin marzuki said...
October 21, 2010 at 10:56 PM  

yang betol tue jadikanlah ikutan dan yang xbaek tu same2lah kita hindarkan la yer..

cerpelai said...
February 25, 2011 at 2:32 PM  

Terima kasih.. :)

lalalala

Post a Comment

t!nggalkan j3jak s3kal! yeRr

Ampersands & angle brackets need to be encoded.
Related Posts with Thumbnails

Corat-Coret

^~^~^~^~^~^~^~^~^~^~^~^~^~^~^~^~^~^~^~^~^
Tahun Baru 2013..Azam Pun Baru..=)

Banyak misi yang perlu dilaksanakan bagi

tahun 2013. Semoga diberi kekuatan untuk

aku menghadapinya..=)

Gomo Kelate Gomo

^~^~^~^~^~^~^~^~^~^~^~^~^~^~^~^~^~^~^~^~^


Geng2 sEt!a

p3ngunjUng k3hOrmat